چگوهه سر صحبت را با دیگران باز کنیم؟

افرادی بسیاری   هستند که به راحتی می توانند وارد مکالمات اجتماعی شوند و سر صحبت را باز کنند. این گونه افراد مشکلی از نظر ارتباط اجتماعی ندارند.

ابتدا باید به این موضوع اشاره کنید که سر صحبت باز کردن با دیگران یک مهارت عالی برای ارتباط است که می توانید آن را بیاموزید.

معنای باز کردن سر صحبت

این موضوع برای اولین بار در سال ۱۹۲۳ توسط انسان شناسی هلندی به نام برانیسلاو مالیناوسکی انجام گرفت. این انسان شناس سر صحبت باز کردن را اینگونه تعریف کرد که:«سر صحبت بازکردن یعنی:اظهارت بی هدف در باب علایق و انزجارها، شرح وقایع بی ربط و نظر دادن در مورد چیزهای کاملاً بدیهی» یا به عبارت دیگر«صحبت کردن نه با هدف رد و بدل کردن اطلاعات، بلکه صرفاً برای معاشرت کردن.»

سر صحبت را باز کردن اهمیت زیادی دارد و یکی از موضوعات حیاتی و ارزشمند است. اهمیت باز کردن سر صحبت به کلماتی که رد و بدل می شوند، نیست. بلکه در پیوندهایی است که بین افراد به وجود می آید.

با همین گپ زدن های ساده است که بسیاری از روابط اجتماعی بزرگ رقم می خورد، بسیاری از پیوندهای شغلی، عاطفی و … پدید می آید. شما برای پیشبرد یک رابطه اجتماعی، باید ذهنیت خود را در درجه اول نسبت به ملاقات های کاری مثبت کنید.

اگر به دنبال سود بردن از روابط هستید، به مهارت سر صحبت باز کردن تکیه کنید. با این کار شما می توانید اعتماد طرف مقابل را جلب و حسی از تفاهم و اطمینان را در او به وجود آورید.

نحوه باز کردن سر صحبت

شاید در نگاه اول این موضوع برای شما قدری ترسناک باشد و یا حتی برای انجام آن حس محافظه کاری داشته باشید. برای انجام این تکینیک سه مرحله را باید پشت سر بگذارید. خودتان را آماده کنید، شروع کنید به حرف زدن، دوباره انجامش دهید.

قدم اول: خود را آماده کنید

شما باید اعتماد به نفس لازم را در خود قبل از شروع به صحبت کردن به وجود آورید. ضمن اینکه موضوعات صحبت در چنته داشته باشید و آن ها را آماده کنید.

راحت باشید و به خود فشار نیاورید

نگران نباشید. این یک کنفرانس یا صحبت رسمی نمی باشد و قرار نیست با این کار یک رابطه پایدار و همیشگی شکل بگیرد. شما فقط به دنبال خلق کردن ذهنیت خوبی در فرد مقابل هستید.

موضوعات کوچک را پیشکش کنید

بهتر است با سلام و احوالپرسی های صمیمانه، لبخند زدن و تعارفات روزمره شروع کنید. البته این کارها را باید قبل از این تکنیک انجام دهید. آرام آرام پیش بروید و کم کم سوال بپرسید.

اطلاعات خود را افزایش دهید

بهتر است برای این تکنیک حداقل اطلاعات پایه ای را درباره شرایط عادی و روتین داشته باشید. به عنوان مثال اخبار روز، ورزش و ..

برای معرفی خود آماده باشید

در این گونه روابط خود را به شکل صریح، واضح و ترجیحاً با عبارات کوتاه معرفی کنید. جواب شما باید طوری باشد که منجر به شکل گیری سوال های بیشتری در ذهن مخاطب گردد.

قدم دوم: شروع به حرف زدن کنید

وقتی حسی از آمادگی در وجود شما پدید آمد، حالا باید آماده خطر کردن باشید و وارد گفت و گو شوید.

برای شروع کردن صحبت منتظر فرصت ها باشید. این فرصت، امکان صحبت با دیگران و ورود به بحث را برای شما فراهم می کند. این فرصت ها بیشتر در هنگام رویت تفاهم ها به وجود می آید. به عنوان مثال وقتی متوجه می شوید که طرف مقابل نیز طرفدار تیم مورد علاقه شماست.

برای کاهش استرس می توانید چند نفس عمیق بکشید. این مسئله علاوه بر کاهش استرس، سبب افزایش اعتماد به نفس شما می شود. یک مربی صدا به نام دکتر کرول فلمینگ برای رسیدن به این مرحله پیشرفته(هدایت گفتگو) روش سه مرحله ایA-R-E را پیشنهاد می کند. این روش مخفف سه کلمه لنگر انداختن(Anchor)، آشکار کردن(Reveal) و تشویق کردن(Encourage) می باشد.

لنگر ذهنی ایجاد کردن

شما باید درباره اظهارات مشترک صحبت کنید. به عنوان یک نظر مشترک درباره هوا یا غذا

آشکار کردن

وجه ارتباطی مشترک با طرف مقابل را بیابید. مثلا بگویید «پارسال هوای اینجا افتضاح بود» یا «من تو رستورانای خوب زیادی غذا خوردم ولی اینجا واقعاً درجه یکشونه» با این صحبت ها طرف مقابل را به آشکار کردن نظر خود وادار خواهید ساخت.

تشویق کردن

در این قسمت سوال پرسیده می شود و معمولاً نظر خواهی می شود تا فرصت لازم برای گفتگوی دو نفره برقرار شود.

شما باید در این مکالمه از حالات خوب زبان بدن که نشان دهنده اشتیاق شماست، استفاده کنید.

برای خاتمه دادن به صحبت با طرف مقابل نیز روش و لغات مناسبی پیدا کنید. به عنوان مثال بگویید من برم یه جایی برای نشستن پیدا کنم و خداحافظی کنید.

قدم سوم: دوباره انجامش دهید

این تکنیک را با اشخاص مختلف تمرین و تکرار کنید. در حین صحبت نیز بر روی رفتارها و حالات طرف مقابل متمرکز شوید. این گونه متوجه می شوید طرف مقابل چه علایقی دارد و یا نسبت به مکالمه با شما چه احساسی دارد.

احتیاط کنید

برای موضوعات انتخابی از گفتگوهای سطحی و عمومی استفاده کنید. از خودتان تعریف نکنید و زیاد حرف نزنید و به فرد مقابل اجازه صحبت دهید. از موضوعات بحث و جدلی دوری کنید. درباره مذهب و سیاست صحبت نکنید. این گفتگوهای کوتاه جزء کسب و کار در آمریکاست و انگلیسی های نیز در آن مهارت دارند. آلمانی ها نیز تمایلی به حاشیه ندارند و همیشه سر اصل مطلب می روند. این در حالی است که در کشور ژاپن با توجه به سلسله مراتب اجتماعی قوی، صحبت کردن با افراد بالا دست کار ناپسندی است.

The post چگوهه سر صحبت را با دیگران باز کنیم؟ appeared first on آرگا.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.